Overspisning hjælp dig selv bedst muligt…vær forberedt!

At slippe fri af din overspisning kan være en lang vej. Og vejen er ikke lige. Ofte er den snoet og bakket. Ikke for at være en lyseslukker. Tværtimod. Jeg siger det fordi jeg selv har været møllen igennem og erfaringen har vist mig, at vejen til at stoppe de massive overspisninger tager tid.

Min holdning er derfor at jo bedre forberedt du er på processen, jo stærkere står du når du søger hjælp til din overspisning. Formålet med dette blogindlæg “overspisning hjælp til selvhjælp” er derfor at klæde dig bedst muligt på. Hvad er den rette indstilling når du sætter processen igang med at slippe fri af din overspisning? Hvilke følelser kan du støde på undervejs? Kan du forvente modstand mod forandring og hvordan ser den i så fald ud? Få svarene længere nede på siden.

Overspisning hjælp dig selv bedst muligt:
Vær realistisk  – det vil hjælpe dig videre når det bliver hårdt!

 

Her skal det altså ikke handle om terapien du kan opsøge. Istedet skal det handle om din tilgang til terapien, det skal handle om hvad du kan møde og hvad det vil kræve af dig undervejs.

Jeg skriver dette fra mit hjerte til dit. Jeg skriver det fordi jeg selv har været alle faldgrupperne og undskyldningerne igennem. 12 år med bulimi og overspisning, store vægtudsving, angst og depression har lært mig meget om sindet og spiseforstyrrelsens natur. Fascinerende har det været sidenhen som kropsterapeut og behandler, at kunne konstatere at det ikke kun var mit sind og min spiseforstyrrelse der spassede ud og satte barrierer op. Jeg ser dem nemlig gå igen hos mine klienter.

Kend de blinde vinkler:

Jo før disse “blinde vinkler” gennemskues jo nemmere vil det være at blive på sporet. Det spor som fører dig væk fra overspisningerne og hjem til din krop og dig selv igen. Jo mere realistiske forventninger du har til processen, jo bedre odds har du for at opnå en varig og stabil forandring. For så vil du vide at det er forventeligt med disse “bump” på vejen. Du vil vide at de er en naturlig del af processen. Så istedet for at lade dig slå ud og opgive din kamp for at slippe fri af spiseforstyrrelsen, vil du kunne blive ved, fordi du ved det er en forventelig del af vejen.

Læs videre og stå stærkere når du starter (eller fortsætter) din rejse væk fra overspisningen.

 

Overspisning hjælp: Din forventning til processen

Ideen om at den rette hjælp er nem at omsætte eller at den virker med det samme, er en illusion. Der findes ingen tips og tricks eller sågar terapiform som med et snuptag vil gøre dig til fri af overspisningen. Det tager tid og det er ikke nemt, “bare” fordi du finder den rette terapeut.

Mange (inklusiv mig selv) glemmer det led som hedder “det kræver en indsats – det vil blive hårdt”. Ingen tager kagefadet fra dig når du står derhjemme. Ingen tager dig i hånden alle døgnets 24 timer. Ingen kan gå vejen for dig. Du skal ind og (gen)finde styrken i dig selv! Der er nogle trin i processen som kun du kan tage.

At sige der findes en mirakelkur vil være en løgn!

Ofte når en klient starter hos mig er hun desperat efter at få et redskab der kan bruges med det samme til at stoppe overspisningen. Her starter jeg altid med at sige, at det findes ikke. Jo, selvfølgelig findes der mange strategier og redskaber som kan anvendes, men motivationen og paratheden til at anvende dem skal være til stede.

Når du starter rejsen ud af spiseforstyrrelsen må du indstille dig på at det er en proces. Se det som en rejse hvor du går på opdagelse i dig selv. Hvor du lærer mange (nye) sider af dig selv at kende. Og en rejse hvor du får brug for al den selvomsorg og tålmodighed du kan mestre.

Overspisning hjælp: Ræk ud

Det er ofte skamfuldt at lide af overspisning. Behovet for at holde det skjult er derfor helt naturligt. Men det er det modsatte du har brug for. Ikke at du behøver råbe det til alle på din vej. Men foruden at opsøge hjælp er det en god ide at betro dig til en god veninde, måske finde en støttegruppe i nærheden af dig eller læse bøger om andres vej ud af overspisningen. Det kan være befriende at spejle sig i andres historie og opdage at du ikke er alene i verden om at have det som du har det. Jo mere du italesætter det du går med i det indre, jo mere vil du kunne betragte det udefra. Det er vigtigt for at kunne se illusionen i alt det spiseforstyrrelsen bilder dig ind.

Faktisk er det sådan at når du går med det alene, kan spiseforstyrrelsen rigtig godte sig. For så holdes du fast i skammen og forkertheden. Følelser som jo jævnligt kan udløse en overspisning, i forsøget på ikke at mærke dem. Så ved at åbne op, bryder du dit tavshedsløfte med spiseforstyrrelsen. Din overspisning er ikke noget af være flov over!

Overspisning hjælp: Hvad giver den dig?

Uanset hvor træt du er af at overspise og uanset hvor meget du siger du ikke kan lide det, er der et eller andet du får ud af at gøre det. Måske tænker du “Ej, dét er der ikke. Det kan kun gå for langsomt med at stoppe”. Og ja, på nogle planer er ønsket om at stoppe overspisningen stærkt. Men på andre, tjener overspisningen en funktion. Den udfylder nogle behov. Og de behov skal bevidstgøres, så du kan finde en anden måde at dække dem på, end maden.

Der er for det første de dybereliggende følelsesmæssige årsager, som i sin tid fik dig til at lave den ubevidste kobling at maden var løsningen. Når du starter et terapiforløb er det derfor vigtigt at få dem frem i lyset og bearbejdet. Men også fra overspisning til overspisning, kan det være forskelligt hvad der får dig til at kaste dig sanseløst over maden. Det er et detektivarbejde du må gøre dig. Vær åben og indfølende med dig selv!

Vær nysgerrig og undersøgende på hvad der har udløst overspisningen denne gang:
  • Hvad er i spil følelsesmæssigt? Er du ked af det, føler du dig magtesløs, hvad undertrykker du?
  • Hvad er i spil tankemæssigt? Er det selvhadet eller væmmelsen ved din krop, der får dig til at overspise fordi det “jo også kan være lige meget”eller er det et forsøg på trøst?
  • Hvad er i spil rent fysisk? Er du træt, er blodsukkeret lavt, hvad mærker du i din krop som du forsøger at skubbe væk? Har du en konkret kontakt til din krop så følelserne ikke kan køre afsted med dig?

Når du kender svarene, kan du gøre noget for at håndtere dine følelser og behov på en anden måde end med mad. Så reflekter og forhold dig åben til de svar der opstår!

Overspisning hjælp: Modstand kommer i mange forklædninger

Når du starter processen væk fra overspisningen, vil spiseforstyrrelsen kæmpe for sin plads. Spiseforstyrrelsen ønsker ikke forandring. Derfor vil den gøre alt hvad den kan, for at holde dig fast. Det kan den gøre på mange måder. En af måderne er at klæde sig ud med forskellige tanker, den får dig til at lytte til.

Det kan f.eks. være:

Dovenskab: Jeg magter det ikke. Det er også synd for mig. Jeg er for træt.

Tendensen til at udsætte: Jeg gør det imorgen. Jeg starter på mandag. Bare lige idag…

Belønning: Jeg gør det så godt, jeg må godt lige idag.

Opgivenhed: Det lykkes aldrig,  jeg kan lige så godt fortsætte med at overspise.

Glatten ud: Så slemt er det jo heller ikke.

Isolering: Jeg kan ikke gå ud idag, de andre skal ikke se mig når jeg ikke har styr på det..

Hvordan er det så med forestillingen om at det lykkes i første forsøg?

Jo, ideen om at det lykkes at stoppe overspisningen i først hug er også en af spiseforstyrrelsens forklædninger. Den elsker jo når du føler dig som en fiasko, for hvor søger du så trøst? Netop! I maden. Så lad os også lige punktere myten om at overspisningen kan stoppes i første forsøg, med det samme!

Overspisning hjælp: Hvem er du uden overspisningerne?

For nogle kan det være skræmmende at skulle lære sig selv at kende på ny. Alt afhængig af i hvilken grad og hvor lang tid du har lidt af overspisning, vil du opdage at du skal ind og finde andre sider frem af dig selv, der hvor overspisningen ellers var. Hvordan håndterer du dine følelser uden maden? Kommer der undertrykte behov og længsler frem i lyset når det ikke længere holdes nede med mad? Hvad har du egentlig lyst til og ikke lyst til, som overspisningen måske har gjort dig ligegyldig overfor? Hvordan vil du selv og andre opfatte dig når du ikke længere lader overspisningen og dens adfærd definere dig?

Overspisning hjælp: Få en realistisk forventning til livet efter

Hvordan forestiller du dig livet vil være når du har styr på overspisningen? Nogle får en glansbilledeagtig forestilling om at så er alt perfekt. Men den forestilling kan blive så perfekt at den i sig selv bliver et pres, simpelthen fordi kontrasten til den nuværende situation bliver for stor. Mange tænker at behovet for at overspise helt vil forsvinde og aldrig vil være et issue mere. Sådan er det måske for nogle. Men igen afhængig af hvor lang tid du har lidt af overspisning og i hvilken grad, så vil også det variere.

Sådan er det for mig:

Selv har jeg accepteret at maden kan give mig ro – at det er en af de strategier der stadig popper op hvis jeg er presset. Forskellen fra mine mange år i spiseforstyrrelsen til nu, at jeg ikke behøver at følge impulsen. Jeg er ikke længere identificeret med den. Det er det ene. Det andet er selvfølgelig at strategien langt fra aktiveres i samme omfang. Men når den gør, ser jeg den som en budbringer. Det vil sige hvis mine tanker bliver for fokuseret på mad eller jeg bare har lyst til at proppe mig, så véd jeg det drejer sig om noget andet. Her starter detektivarbejdet så igen: hvad har jeg overhørt indeni? Hvordan har jeg det? Hvad sker der omkring mig? Hvad har jeg behov for? Hvad gør mig utryg?

Jamen er jeg så fri af spiseforstyrrelsen? JA for pokker. Jeg kan være i min krop uden at selvhadet aktiveres. Jeg kan håndtere mine følelser på andre måder end ved at bruge maden. Jeg tænker ikke på mad og krop 24-7. Jeg græder ikke mig selv i søvn fordi jeg tror min krop er problemet. Jeg kan spise uden at kaste op. Jeg kan spise og stoppe når jeg er mæt. Jeg hænger ikke længere mit selvværd op på hvordan jeg ser ud. Jeg kan spise uden at selvhadet til min krop, kobles på. Jeg isolerer mig ikke længere. For bare at nævne noget af det som ikke længere er der.

Som du kan høre vil vejen ud af overspisning kræve mod og tålmodighed. Vær derfor så overbærende og blid ved dig selv som du kan.

 

Vejen til forandring er mulig. Kampen kan vindes.

Vær realistisk og vedholdende og du vil nå der til!

Kærligst Diane

Vil du arbejde i dybden med måden spiseforstyrrelsen påvirker dine tanker, dine følelser og oplevelsen af din krop? Vil du lære at genskabe konktakten til din krop, så du kan stoppe selvhadet og mindreværdet? Du kan komme igang allerede nu, med mit 6 ugers kropsterapeutiske onlineforløb → fra kropshad til kropsfred. ←