Stop overspisning ved at være til stede. Kan man det? Svaret må være både ja og nej. Det afhænger bl.a. i hvilken grad du lider af overspisning. Jeg ved ihvertfald at det er muligt at fortsætte overspisningen også selvom maven gør ondt og kvalmepunktet er nået. Så nærvær stopper ikke automatisk overspisningen.

I min bog lad kroppen vise vejen har jeg et helt kapitel om sanser. Det lærer dig hvordan du ved at bringe dine sanser i spil, kan få en tiltrængt kontakt og nydelsesfuld oplevelse gennem din krop. Og hvordan du automatisk bliver mere nærværende når du flytter dit fulde fokus til sansningen i din krop. Ikke kun i forhold til det at spise, men i alle mulige andre sammenhænge også.

På den måde kan det at gå helt ind i sansningen, gøre dig nærværende og derigennem skabe en ny oplevelse og tilgang til din krop. Men lider du af svær overspisning vil det ikke være nok i sig selv til at stoppe madorgierne. For der ligger altid en årsag bag de massive overspisninger.

Men alligevel kan det at flytte fokus til dine sanser allerede nu, hjælpe dig med at gøre noget andet end hovedløst at proppe dig med mad. Så ja “stop overspisning med nærvær”, kan være et fint supplement at bruge på din vej ud af overspisningen.

 

Nærvær til at stoppe overspisning, er der en sammenhæng?

Ja, absolut! For er du fuldt til stede når du spiser, bliver du bedre til at registrere hvornår du har fået nok. Hvornår din mave fortæller dig, at den er fyldt op. Når du overspiser, spiser du jo nærmest med hovedet under armen eller sagt på en anden måde, du er slet ikke til stede i din krop.

Du mærker ikke sin krop overhovedet. Alt fokus går på at få proppet mad i munden, slugt den og proppet mere ind. En mekanisme, som sker helt ubevidst og ukontrolleret når du overspiser. Der findes mange grader af overspisning og flere faktorer skal gøre sig gældende, før man går ind under den psykiatriske diagnosebetegnelse Binge Eating Disorder. Men igennem mødet med mine klienter kan jeg se, at uanset hvor på skalaen du befinder dig, så er det forbundet med kontroltab, skam og følelsesmæssig smerte, hver gang du forlader dig selv, for at overgive dig til overspisningen.

Jeg har en lille historie fra imorges, som jeg gerne vil dele med dig. Derfor tager jeg et lille spring tilbage til kl 8. Hæng på, det kommer til at give mening det hele, det lover jeg! Jeg havde netop afleveret min datter i skolen og skulle handle lidt mad med hjem. Da jeg stod i grøntafdelingen i den lokale Kvickly fangede mine øjne, de lækreste, store mørkerøde økologiske jordbær. De duftede fantastisk, lidt som en dansk varm sommerdag. Så dem måtte jeg simpelthen købe… og lukkede pænt øjnene for at de kostede 33 kr:-). På hjemturen listede jeg mig ind på min datters skole, skyllede et jordbær og lagde det i hendes madkasse. Og så cyklede jeg hjem med et stort smil på læben, ved tanken om hvor glad og overrasket hun vil blive for at få smagen af sommer til fredagsdessert!

I den lille episode fra imorges, var mine sanser fuldt aktiveret. Fra jeg fik øje på jordbærrene til jeg duftede dem og mærkede følelsen af sommer og varme skylle gennem min krop. Glæden der boblede indeni fordi jeg overraskede min datter med en af hendes ynglingsbær.Og min egen mund som nærmest løb i vand, ved tanken om at sætte tænderne i et af dem.

At spise med nærvær, ser jeg langt fra som det eneste der skal til, hvis du ønsker at opnå et naturligt, frit og afbalanceret forhold til dig selv, din krop og din mad. Det er ikke nok til at få projekt “stop overspisning” til at lykkes. Men jeg ser det som et effektivt redskab som kan være en stor hjælp på vejen til at lære at spise igen. For mig personligt, har jeg på min lange rejse gennem bulimi og tvangsoverspisning fundet ud af, det kan virke både reparerende og forebyggende.

For er jeg fuldt til stede når jeg spiser dvs. kigger på min mad, dufter til den, smager den, mærker den i min mund og tygger grundigt på den, sker der følgende:

 

  • Overspisning mindskes
  • Jeg spiser langsommere
  • Jeg føler mig bedre tilpas i min krop, mens jeg spiser
  • Jeg nyder maden mere
  • Jeg registerer min krops signaler

Projekt “stop overspisning” bliver altså nemmere når fokus er på mine sanser:

I min bog, er der flere øvelser til at lære dig at spise med nærvær og et helt kapitel om at vække dine sanser. Et emne  så stort, at jeg vil skrive mere om det i senere blogindlæg. Men helt kort vil jeg sige, at det at kunne mærke din krop og at kunne sanse den, er fantastisk på så mange måder. Bl.a. fordi du både vækker din evne til at udvise omsorg for dig selv men også din lyst, saft og kraft. Alt sammen noget du har adgang til via din krop. Altid. Uanset hvordan du ser ud og uanset hvad du synes om dig selv og din krop.

Med de rette redskaber kan du lære at åbne dine sanser og lære at adskille dig fra den vurderende og observerende tankegang som spiseforstyrrelsen ellers har dig fanget i. Den tankegang som iøvrigt er den der sender dig ud i en overspisning gang på gang. Og den tankegang som forhindrer dig i at være fuldt til stede når du spiser.

Stop overspisning ved at vække dine sanser

 

Husk enhver rejse starter med de første skridt. Så har du fået mod på at spise med nærvær, så udpeg dig ét måltid, hvor du vil praktisere det. Åbn dine sanser og hav din fulde opmærksomhed på maden, sådan som beskrevet ovenfor. Og reflekter bagefter over hvordan du oplevede måltidet. Var det anderledes end andre gange når du spiser? Hvor var du følelsesmæssigt og tankemæssigt?

 

Hav en vidunderlig weekend,

Kærligst Diane