Selvhad og spiseforstyrrelser. Hvad kom først, hønen eller ægget? Nogle gange er det svært at svare på, men én ting er sikkert. Der er en klar sammenhæng mellem selvhadet og spiseforstyrrelsen. Og jo længere tid spiseforstyrrelsen har haft fat i dig, jo mere invaderende og lammende kan selvhadet blive.

En spiseforstyrrelse uanset dens form, er stærkt kritisk overfor kroppen. Det vil den blive ved med at være, uanset hvor meget du ændrer på din krop. Så overbevisningen om at du ved at ændre på din krop kan få fred for selvhadet og den indre usikkerhed, holder ikke! Som spiseforstyrret har du et strengt regelsæt du skal følge for at tilfredsstille spiseforstyrrelsen. Men det er så hårdt at ingen kan holde til det i længden. Og for hver gang du træder ved siden af spiseforstyrrelsens regler, får dit selvhad endnu et hak opad. Det vokser og vokser.

Selvhad kommer i forskellige nuancer.

 

Der er den indre kritiker, der konstant fortæller dig du ikke er god nok. Du ikke er dygtig nok. Du ikke er tynd nok. Du ikke er pæn nok. Det er den stemme der siger at det aldrig er godt nok. Det er den indre stemme der siger at uanset hvad og hvordan, så kunne du altid have gjort det bedre. Den indre kritiker er tæt forbundet med spiseforstyrrelsen på den måde at den forstærker og holder liv i den.

Jeg plejer at sammenligne den indre kritiker med at du tager en megafon og råber dig selv ind i hovedet. Du skælder dig selv ud. Igen og igen. Av ikk? Udover at det er gør ondt og det er opslidende at have den indre kritiske stemme kværnende konstant, så skaber det både indre uro og sorg. Og hvor søger du hen for at få trøst, ro og “kontrol” over smerten i dit indre? Maden og fokus på kroppen. Med andre ord, spiseforstyrrelsen.

Selvhad og krop

 

Så er der selvhadet forbundet med din krop. Det kan være så stærkt og lammende, at du fjerner dig fuldstændigt fra din krop. Som spiseforstyrret er der mange svære følelser forbundet med at mærke kroppen. For nogle er det væmmelse, for andre følelsen af at være beskidt eller forkert i kroppen. For andre igen er det følelsen af foragt. Som regel vil der være bestemte kropsdele som yderligere forstærker selvhadet og væmmelsen. Det er forskelligt fra person til person hvilken dele af kroppen der er tale om.

Når du ikke er i kontakt med din krop kan selvhadet vokse

Konsekvensen af det stærke ubehag og væmmelsen ved at mærke kroppen, er igen at spiseforstyrrelsen forstærkes. Dels ved at den bekræftes i at “Ja, din krop er ulækker og forkert”. Og dels ved at du igen griber ud efter spiseforstyrrelsens adfærd i forsøget på at få ro og afløb for det der gør ondt indeni. Det kan lyde som skruen uden ende. Og det er det på sin vis også, indtil du lærer at styre dit fokus væk fra selvhadet og dens dertilhørende tankegang.

Selvhadet påvirker dit humør, din adfærd og kontakten til din krop

Jo stærkere væmmelse og foragt du føler for din krop, jo mere flytter du dig væk fra den. Problemet i det er, at jo længere væk fra din krop du kommer, jo mere kan selvhadet og spiseforstyrrelsen fylde indeni dig.

Hvordan hænger det nu sammen?

Det at være menneske i en krop, indeholder en konkret og en følelsesmæssig dimension. Det vil sige hvis jeg giver dig et kram, så vil der være en konkret sansning (du mærker jeg holder om dig) og der vil opstå en følelse som tillægges sansningen (f.eks.du kan lide jeg holder dig, du kan ikke lide det). Jo mere spiseforstyrrelsen har fat i dig, jo mere fylder den følelsesmæssige dimension. Det vil sige, giver jeg dig et kram bliver du først opmærksom på følelsen (du kan lide det eller ikke lide det, hvad tænker jeg om din krop, ad jeg føler mig tyk der, ulækre krop … for bare at nævne nogle af de mest typiske følelser og tanker man som spiseforstyrret har forbundet med kroppen).

Ofte er det følelserne du “mærker”

Måske mærker du den fysiske sansning, men den kan også blive “sløret”. Simpelthen fordi den følelsesmæssige dimension af kroppen kan fylde så meget og den konkrete så lidt, at de smelter sammen. Det bliver umuligt at skelne imellem dem. Det vil betyder at de fysiske sansninger du har i kroppen forstærker den følelse du er i kontakt med (væmmelsen, utilfredsheden, forkertheden osv). Det betyder også at du kan begynde at mærke ting i kroppen som ikke rigtig er der. Igen noget der er forbundet med stærkt ubehag, noget som skaber indre uro og som får dig til at fjerne dig endnu mere fra din krop. Igen skruen uden ende. Indtil du tager styringen!

Hvad kan hjælpe dig væk fra selvhadet?

Det du har brug for er at skabe den rigtige kontakt til din krop. Det vil bl.a sige at du kan skelne imellem de to dimensioner og selv styre hvor du har dit primære fokus. Jo mere du kan flytte fokus til den konkrete dimension, jo mere kan du skrue ned for selvhadet og væmmelsen du måtte komme i kontakt med når du mærker og sanser din krop. Med andre ord, jo bedre konkret kontakt du har til din krop jo mere modstandsdygtig vil du blive overfor følelserne og tankerne. Dem som afgør hvordan du oplever og opfatter din krop.

Dit selvhad forstærker spiseforstyrrelsen – lær at stoppe det!

Spiseforstyrrelsen bilder dig ind at når kroppen er “perfekt”  SÅ forsvinder selvhadet. Men sådan er det ikke. Selvhadet og den indre kritiker skal styres. Ved at flytte fokus til den konkrete dimension af din krop er det dig der styrer det, og ikke omvendt. At skabe den rigtige kontakt til din krop, er måden du skruer ned for selvhadet og væmmelsen der er forbundet med at mærke og være i din krop.

 

Du er god nok, uanset størrelsen på din krop!

 

Kærligst Diane

 

Vil du lære alt om at stoppe selvhadet og væmmelsen når du mærker din krop. Mit onlineforløb Fra kropshad til kropsfred lærer dig alt det grundlæggende for at skabe den rigtige kontakt til din krop! Læs mere og kom igang med det samme lige  → her ← 

Få en smagsprøve på hvordan din krop kan hjælpe dig i mit gratis minikursus