Undgå overspisningikke altid let. Og nogle gange slet ikke en mulighed. Her og nu ihvertfald. Alt afhængig af i hvilken grad du lider af overspisning, vil du kunne opleve at det er mere eller mindre ude af din kontrol. Alligevel er det altid en god ide at gøre hvad du kan for at stoppe eller mindske overspisningen. Både når den er igang men også rent forebyggende.

Overspisning kan skyldes flere ting. Og ofte er der også flere faktorer i spil på én gang. Hvad dækker overspisningen over følelsesmæssigt? Har du den rigtige kontakt til din krop, så du bliver bedre i stand til at handle anderledes end dine følelser og tanker dikterer? Er der fysiologiske forhold i din krop som forstærker trangen til at overspise og dermed besværliggør ønsket om det modsatte?

Når du begiver dig ud på rejsen for at stoppe og undgå overspisning, er det altid en god ide at tage højde for alle faktorer. Det er som du forhåbenligt ved, vigtigt at få arbejdet med de følelsesmæssige årsager bag din overspisning. Men det er også vigtigt at understøtte dit ønske om at undgå overspisning ved at forholde dig til din krop. Hvad betydning har dit blodsukker f.eks. for din overspisning? Og hvad betydning har dit valg af fødevarer så igen for dit blodsukker? For bare at nævne noget af det der sker i din krop, som også har betydning for din trang til at overspise.

 

Her er listen med 18 ting du kan gøre for at mindske eller undgå overspisning:

 

Undgå overspisning: De konkrete tiltag

 

  • Undgå (for mange) light produkter: De kan ende med at forstærke din lyst til mad.
  • Sluk tørsten. Din krop kan forveksle tørst med sult.
  • Hold dit blodsukker stabilt med blodsukkervenlig kost og sunde olier.
  • Hav ikke madvarer i huset (for nu) som du ved kan udløse en overspisning.
  • Vælg ikke buffet når du spiser ude.
  • Spis af en mindre tallerken.
  • Portionsanret din mad.
  • Få nok søvn.

 

 

Undgå overspisning: Væk dine sanser

 

  • Vær til stede når du spiser: smag, duft, mærk og rør maden du skal spise.
  • Fremhæv det æstetiske: Anret din mad så den er en fryd for øjet.
  • Vælg fødevarer af høj kvalitet og undgå skraldespandsfølelsen.

 

Undgå overspisning: Hav kontakt til din krop

 

  • Øv dig på at kunne mærke sult- og mæthedsfornemmelsen.
  • Vær bevidst om kontakten til din krop når du spiser.
  • Tal pænt om din krop. Altid.

 

Undgå overspisning: Følelser og indstilling

 

  • Bliv bevidst om hvilke følelser du spiser på; kedsomhed, ensomhed, vrede osv.
  • Drop “alt eller intet” tankegangen.
  • Drop ideen om “forbudte” fødevarer.
  • Øv dig på at levne mad på din tallerken.

 

 

I min bog Lad kroppen vise vejen, kan du finde en uddybende begrundelse til mange af rådene på min liste her. Men du kan sagtens anvende dem uden. Udvælg dig de punkter der er relevante for dig, og tænk ikke at du skal gabe over alle 18 på én gang.

 

Vær blid og tålmodig med dig selv!

 

kærligst Diane

 

 

Som overspiser er der ofte væmmelse og selvhad forbundet med at mærke og sanse kroppen. Desværre er disse følelser og tanker med til at opretholde overspisningen. Vil du ændre på det så du kan tage styringen tilbage indeni? Så har du brug for den rigtige kontakt til din krop og den rigtige forståelse af den! Det kan du arbejde med på egen hånd i mit 6 ugers onlineforløb Fra kropshad til kropsfred. Her lærer du hvordan du kan styre fokus væk fra de selvkritiske tanker og følelser, så de ikke styrer dig hen i maden og så du igen kan være i din krop.

Læs mere om forløbet og kom igang med det samme, lige her → HER ←

 

Hvilke af de 18 punkter kan du bruge? Del gerne dine tanker og erfaringer herunder. Jeg vil blive SÅ glad for at høre fra dig! Din emailadresse bliver ikke offentlig og du kan endda kalde dig et andet navn, hvis du ikke vil genkendes ↓